Álom és művészet a fellegekben 
by artisbusiness.hu 2023. May 26.

Álom és művészet a fellegekben 

Egyedülálló, több mint harmincezer darabból álló gyűjteménnyel bír az Air France francia légitársaság, amelyet virtuális múzeumában tekinthetünk meg.

A repülőgépmodellek, egyenruhák, fényképek és kínai porcelán étkészletek mellett több mint ezerötszáz plakátot őriznek. Ezek közül is a legikonikusabb darabot egy bizonyos Csiszár Győző néven született magyar művész készítette, aki később Victor Vasarely néven vált világhírűvé az op-art alapítójaként. 

Marlene Dietrich, Salvador Dalí és Charlie Chaplin ott hagyta kézjegyét abban az asztalban, amelybe Bernard Lamotte festőművész néhány vonallal belevéste barátja, Antoine de Saint-Exupéry kis hercegét. A legendás író 1942-ben látogatta meg a New Yorkban élő festőművészt, rá egy évre adták ki A kis herceg című könyvét. Lamotte értékes bútordarabját ma az Air France légitársaság művészeti gyűjteményében őrzik, amely több mint harmincezer tárgyból áll. A világhírű író A kis herceg életre keltéséhez saját életéből inspirálódott: gyerekkorából, valamint azokból az időkből, amikor az Aéropostale és az Air France pilótájaként dolgozott. A légitársaság A kis herceg eredeti kéziratának több oldalát is Párizsba repítette New Yorkból. Tavaly az Air France a Musée des Arts Décoratifs partnereként egy külön kiállítást szentelt Saint-Exupéry legismertebb könyvének, bemutatva többek között repülési naplóit, rajzait és fényképeit. 

Az 1933 óta működő Air France egy titkos helyen, a nyilvánosság elől elzárva őrzi kivételes gyűjteményét, amelyben az illusztrációk, repülőgépmodellek, egyenruhák, plakátok, fényképek és hangfelvételek mellett kínai porcelán étkészletek, játékok és naptárak is megtalálhatók. A világon egyetlen légitársaságnak sincs ilyen történelmi hagyatéka. A kivételes gyűjteményt jelenleg az Air France virtuális múzeumában csodálhatjuk meg. 2001-ben megalapították az Air France Múzeumi Egyesületet, amely a légitársaság történelmi és kulturális örökségvédelmi osztályával együttműködve dolgozik a vállalat örökségének megőrzéséért, fejlesztéséért és gyarapításáért. Az egyesület mintegy háromszáz tagot számlál. 2018-ban, a légitársaság fennállásának 85. évfordulója alkalmából létrehozták az Air France Múzeumi Örökség Alapítványt is, azzal a céllal, hogy megőrizzék a cég legértékesebb tárgyait.

A légitársaság ötven éve működik együtt művészekkel a világ minden tájáról. Az évek során olyan neves művészeket bíztak meg repülőgépkabinjaik és -váróik díszítésével, mint Jesús Rafael Soto és a tavaly októberben elhunyt Pierre Soulages, akit a fekete szín mestereként tartanak számon. Az 1960-as években a Boeing B707-esek modern kárpitjait például Sonia Delaunay, Georges Mathieu és Pierre Soulages álmodta meg az Aubusson műhelyekben. Az 1970-es években az étlapokat olyan neves absztrakt festők díszítették, mint André Masson és Serge Poliakoff, a szekrényajtókat pedig Hans Hartung és Zao Wou-Ki alkotta meg egyedire. A 2010-es évek elején az A380-as repülőgépek fedélzetén háromképernyős vetítőgalériát mutattak be –  olyan kortárs művészek videómunkáit tárták az utazóközönség elé, mint Laurent Grasso, Gary Hill és Mark Lewis.

Az Air France repülőtéri lounge-ait (halljait) ismert tervezőcégek segítségével alakítják ki, becsempészve a kortárs művészek munkáit is: Jeff Koons után például Keith Haring graffitiművész művei kerültek a párizsi Charles de Gaulle reptér La Première várójába. 

Illusztrátorként kereste a kenyerét az első tíz évben Vásárhelyi (születésekor Csiszár) Győző, miután 1930-ban Magyarországról Párizsba költözött. 1940-ben készített plakátja az egyik legikonikusabb alkotás az Air France gyűjteményében: egy leszállásra készülő DC-4-es repülőgépet ábrázol a Rio de Janeiró-i táj felett. 

Victor Vasarely emblematikus Air France-plakátja (fotó: airfrance.com)Victor Vasarely emblematikus Air France-plakátja (fotó: airfrance.com)

Az illusztráció azért is különleges, mert Victor Vasarely az absztrakt festményei révén vált később világhírűvé, ez azonban figuratív munka, amely stílusjegyeiben jelentősen eltér a festő ismert műveitől. A plakátok mindig is fontos szerepet játszottak az Air France kommunikációjában: feltűnőek, kevés szót tartalmaznak, és az úti célokat álomszerűnek, a légi utazást pedig az álmok megvalósításaként ábrázolják. Az Air France-é a világ egyik legnagyobb plakátgyűjteménye, amelyben több mint ezerötszáz darabot őriznek. 

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Victor Vasarely plakátjai (forrás. sothebys.com)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕